شناسه خبر : 87533
چهارشنبه 01 دي 1400 , 17:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نمایش آمادگی رزمی نیروهای تحت امر شهید کاظمی بر روی کارون/فیلم

اواخر سال ۱۳۶۵ نیرو‌های لشکر ۸ نجف آباد در ساحل رودخانه کارون در اهواز و در آستانه عملیات کربلای ۴، رزمایشی آبی را در قالب واحد دریایی برگزار کردند.

 برگزاری رزمایش از برنامه‌های متداول نیرو‌های نظامی برای آمادگی و بالا بردن سطح دفاعی و نظامی است. در زمان دفاع مقدس علاوه بر انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی رزمایشی برای حفظ آمادگی رزمنده‌ها برگزار می‌شد.

نمایش آمادگی رزمی نیروهای تحت امر شهید کاظمی بر روی رود کارون + فیلم

در فیلم پیش رو که در ساحل رودخانه کارون در اهواز و به احتمال زیاد در اواخر پاییز یا اوایل زمستان ۶۵ در آستانه عملیات کربلای ۴ ضبط شده، رزمایش آبی نیرو‌های لشکر ۸ نجف‌ اشرف، در قالب واحد دریایی به تصویر کشیده شده است. در لحظات اولیه این فیلم، چهره شهید حسین محزونیه مسئول وقت یگان دریایی (کوثر) لشکر نیز دیده می‌شود. محزونیه که متولد اصفهان بود، چند ماه پس از ثبت این تصاویر، در چهارم دی ۶۵ طی عملیات کربلای ۴ در جزیره ام‌الرصاص در ۲۲ سالگی به شهادت می‌رسد.

در ادامه فیلم، دوربین به سراغ قایق‌های در حال حرکت و نیرو‌های مربوط به آن‌ها می‌رود. به نظر می‌رسد این رزمایش، در نزدیکی محل فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز که در طول دفاع مقدس با عنوان «پایگاه شهید مدنی» مورد استفاده لشکر ۸ نجف قرار داشت، برگزار شده باشد.

لشکر ۸ نجف از لشکر‌های زرهی سپاه پاسداران و از شناخته‌شده‌ترین یگان‌های عملیاتی در دفاع مقدس بود که بخش اعظم نیرو‌های آن متعلق به شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود. این لشکر پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) در سال ۱۳۶۲ تشکیل شد و نخستین فرمانده آن شهید «احمد کاظمی» بود.

download

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi